Få kompetansen og ressursene på spesialundervisning ut til eleven i bostedskolen.

I forbindelse med byrådsak om spesialundervisning i grunnskolen i Oslo kommune deltok SAFO Oslo i et høringsmøte med kultur- og utdanningskomiteens arbeidsgruppe på saken. SAFO Oslos viktigste budskap er at bystyret bør bidra til å sikre en inkluderende nærskole i fellesklassen.

Kultur- og utdanningskomiteen har satt ned en egen arbeidsgruppe i forbindelse med byrådsaken om speisalundervisning. Arbeidsdgruppen ledes av Høyres Ola Kvisgaard. SAFO Oslo deltok på arbeidsgruppens første høringsmøte. 

I bystyresaken understrekes det at målet må være at elevene skal få et likeverdig godt opplæringstilbud om de går på bostedskole, spesialskole eller byomfattende spesialgruppe. SAFO mener at permanente spesialskoler og -grupper er i direkte strid med opplæringsloven, samtidig som vi vet at de er et direkte hinder for å god inkluderende praksis på bostedskoler.

SAFO Oslos andre poeng på høringsmøtet var at elver har en rett til å gå i klasse med jevnaldrende nabounger – ikke i egne grupper. Dette er ikke nevnt i saken.

Skal Oslo kommune lykkes med å styrke opplæringen i bostedskolen og skape et godt inkluderende arbeidsmiljø i klassene for elever med særskilte behov er det nødvendig å kanalisere ressursene og kompetansen i de gjeldende spesialskolene og byomfattende spesialgruppene ut til bostedskolene. Kompetansen bør ut dit eleven er – eleven skal ikke være nødt til å flytte seg til kompetansen.  Med tid bør disse permanente segregrende tilbudene avvikles.

Her er SAFOs innlegg på møtet.

Her finner du byrådsaken om spesialundervisning.

 

ARKIV
SISTE INNLEGG
Del denne nyheten!
Facebook
LinkedIn
X
Flere nyheter fra SAFO: